Turneringer

Bjaavann Senior Open 2017

Av: Oddleif Olsen  |  Publisert: 3. juli 2017  |  Siste nyheter  |  Arkiv

Det ble "hjemmeseier" i herreklassen og paradeseier i dameklassen da Bjaavann Senior Open ble arrangert i helgen 1. og 2. juli.

Bjaavann Senior Open ble arrangert i strålende sol og sydenvarme, og mønstret deltakere fra Grimstad, Mandal, KGK og Bjaavann, samt en enslig svale i dameklassen fra Prekestolen GK. Anne-Marie Schumann kunne således spasere inn til seier i dameklassen.

Med 27 deltakere i herreklassen var det duket for knallhard kamp, ikke bare om tittelen som vinner av The Open, men for Bjaavannspillerne sto det også om plasser på lagene til Lag-NM.

Etter første runde på lørdag ledet Lasse Eidskrem med en runde på 7 over par (79) med et slag på Oddleif Olsen (80), og med Jan Erik Johannesen (83) og Eivind Knutsen (84) hhv. 4 og 5 slag bak. Det medførte at lederballen på søndagen besto av de samme 4 som i 2016 spilte Lag-NM for Bjaavann.

Søndagen var litt kjøligere, og den behagelige brisen på starten av dagen ble etterhvert avløst av en kraftig vind, som nok satte sitt preg på noen av spillerne. Lasse åpnet dagen med en double på hull nr. 1, men etter det så gikk det stort sett på skinner, og med nok en runde på 7 over par, så holdt det til seier, 2 slag foran Oddleif. Eivind kom 6 slag bak, og la beslag på 3 plassen, mens Jan Erik måtte nøye seg med den litt kjedelige 4. plassen.

Bak lederballen var det også kamp på kniven for å kvalifisere seg til andrelaget, som spiller Lag-NM 3. divisjon. Pemba Lama Tamang lå best an på 5. plassen, med en 88 runde på lørdagen. Deretter fulgte Alf Børge Birkeland (89), Atle Rørheim (90) og Svein Sæhle (89). Alf Børge fikk en dårlig start på dagen, og meldte seg tidlig ut av kampen. Atle på sin side startet strålende og lå en over banens par etter 7 hull. Han rundet etter ni hull på 40 slag 4 over par, men gikk så på en kjempesmell og spilte de neste 5 hullene på hele 14 over par. Det medførte at evigunge Svein så sitt snitt til å kapre 6 plassen med en runde på 88. Pemba holdt unna og sikret seg 5 plassen med en avslutningsrunde på 90. Endelig uttak av NM-laget til 3. divisjon gjøres senere, men Pemba og Svein er begge kvalifisert gjennom uttaksturneringen.

Grimstadspillerne Karl Petter Aasland og Hugo Johnsson var de beste blant gjestene med hhv. 8. og 9. plass.

RESULTATLISTER

Eclectic-konkurransen (beste resultat på hvert hull de to dagene) ble vunnet av Oddleif, som gikk på banens par!

Det var tett og jevnt i lederballen: På hull 8 lå 3 av spillerne innenfor en drøy meter og satte birdie (Lasse fikk par). På hull 15 var alle fire i fairway-bunker på utslaget.