Oppdatering etter møte med NGF 31/3

Av: Vidar Borgen  |  Publisert: 31. mars 2020  |  Siste nyheter  |  Arkiv

Vi deltok i dag på fellesmøte mellom NGF og alle norske klubber. Her fikk vi en gjennomgang på status på koronasituasjonen og hva det betyr for klubbene. NGF presiserte at de jobber hardt for å åpne baner for spill under restriksjoner så snart som mulig.

Våre notater fra møtet:

• NGF vurderer å sende brev med kort svarfrist til Helsedirektoratet for å få aksept for en begrenset og kontrollert åpning av banene slik at medlemmene kan spille golf i kontrollerte og smitteakseptable former.
  • NGF har allerede definert retningslinjer for "trygg golf", og de er klare til å sendes ut så snart man får grønt lys.
  • NGF tar dette på alvor, deres egen Tom Rosenvinge lå i respirator i 8 dager pga. COVID19, men er nå friskmeldt.
  • NGF har ekstraordinært styremøte i dag kl 16.30, og hovedpunktet på agenda er spill under restriksjoner.
  • Man er i tett dialog med NIF og Helsemyndigheter, og har blitt lovet oppdateringer i morgen.
  • NGF "sloss" for å åpne golfklubber, og vet at det smerter golfklubber som har baner som kan åpnes.
  • "Viktig å tenke lengre enn nesa rekker, dette handler om vi, ikke jeg".
  • NGF jobber aktivt for spill under restriksjoner .
  • NGF tenker spesielt på golfs omdømme, rennome og fremtid, og ber også klubbene tenke gjennom hva dette betyr lokalt.
  • Angående kommuneleger så sier NGF at det er mange forskjellige kommuneleger og mange forskjellige svar; NGF sier at dette må gjøres på riktig måte ved å følge sentrale helsemyndigheter og overlegers råd.
  • Det kan bli forskjell i støtte til klubbene ut fra om man åpner som avtalt eller ikke.
  • VTG; man ser på kreative muligheter for hvordan dette kan arrangerers utover våren.
  • Pro-training osv., kommer også med noe på dette etterhvert, med spesifikasjoner på hvordan man kan gjøre 1:1 trening.
  • Man ser for seg å åpne bane osv. først, og deretter range.
  • NGF tar ikke lett på klubber som åpner mot deres anbefaling. De kommer til å se nærmere på dette etterhvert og potensielle konsekvenser, men fokuserer i denne omgang på spill under restriksjoner.
  • NGF takker alle som støtter opp om dugnaden.

Vi oppdaterer med mer informasjon så snart vi vet noe, takker for tålmodigheten, og håper alle holder seg friske!