Lag-NM - Opprykk for damene, herrene på andreplass

Av: Espen Olsen  |  Publisert: 19. juli 2021  |  Siste nyheter  |  Arkiv

Da var helgens Lag-NM 2. divisjon over i Sandnes. Vi stilte med både dame og herrelag på Børheim. Damene stakk av med seieren, mens herrene kom på andreplass.

Damene stilte med Ida Katrine Lindevik, Elisabeth Larsen Homme og Mari Filippa Høiesen Larsen. Vi visste på forhånd at dette laget hadde blant de beste handicapene blant damene, og vår forhåndsresearch tilsa at våre damer og Meland på papiret så sterkest ut. Men vi visste også at Elisabeth og Ida Katrine hadde uttalt at de ikke nødvendigvis spilte helt opp mot handicap, da de ikke hadde spilt like mye den siste tiden.

Elisabeth og Ida Katrine startet foresome og gikk +3, som er vanvittig sterkt, og tok ledelsen. Samme lag stilte på fourball på runde to på lørdagen, og kom i mål på -1. Våre damer ledet da med 4 slag på nettopp Meland. I singlerundene på søndagen stilte vi med alle tre, kun de to beste scorene teller her. Først ut var Mari Filippa som hadde en knallstart og lå -1 etter runding 9 hull, og endte til slutt opp på +7. Hennes første runde under 80, og tellende resultat i singlerunden av 17-åringen. Elisabeth leverte +6 og Ida Katrine kom inn på +8. Dette holdt til seier i dameklassen og opprykk til 1. divisjon neste år. Vi gleder oss allerede til det.

Herrene stilte med et sterkt lag med head pro Gordon Murray, klubbmester Jonas Lønn, MidAm-vinner Øyvind Larsen, vårt nyeste tilskudd Arne Sverre Salvesvold og lovende junior Kristian Markussen. På papiret var vi veldig jevne med arrangør Sandnes, men Jæren hadde også et bra lag. Det skulle vise seg at hjemmelaget virkelig var på hugget.

Vi stilte med Arne Sverre/Jonas på lag 1 og Gordon/Øyvind på lag 2 i foresome. Arne Sverre og Jonas kom inn på +4, som var litt mer enn de håpet på. Gordon og Øyvind gikk +1, som absolutt er godkjent. Så etter foresome var vi +5, mens Sandnes var -1. På fourball gjorde vi en endring, Øyvind stod over (og gikk caddie) for Kristian, som spilte på lag 2 sammen med Gordon. De gikk bra og kom inn på -6. Arne Sverre og Jonas kom inn på -5. Sandnes rykket i fra med å gå totalt -18 på fourball, med blant annet Hole in One på hull 16.

Så før søndagens singlematcher, hvor vi tradisjonelt har gjort det veldig bra, var det 13 slag opp til Sandnes. Vi stilte med Arne Sverre, Jonas, Gordon og Øyvind. Etter runding 9 hull hadde vi tatt inn 8 av slagene, våre lå da alle -2, med unntak av Gordon på -3. Litt grums på siste 9 for enkelte, så kom vi i mål på Arne Sverre på en over, Øyvind på par, Gordon på en under og Jonas med en fantastisk runde på åtte slag under og beste runde av alle. Vi havnet tilslutt 7 slag bak Sandnes. Kun et lag rykker opp, så vi må satse på å bygge videre på dette, og sikte mot opprykk neste år.

Alt i alt, en bra helg med mye golf, og gratulerer til damene med opprykk.

Herrelaget tar i mot premie for 2. plass:

Hele gjengen: