Klubbens samfunnsengasjement

Av: Terje Nilsen  |  Publisert: 21. august 2017  |  Siste nyheter  |  Arkiv

De siste årene har Bjaavann Golfklubb vært blant de meste aktive klubbene i landet når det gjelder samfunnsprosjekt. Primus motor for dette arbeidet er Per Anders Havnes som i det etterfølgende gir oss en oppdatering. Nå har vi fått midler fra Extrastiftelsen til å starte et nytt prosjekt. Merk at det også er et avsnitt kalt "Kan og ønsker du å bidra?"

Per Anders sier:

- Med samfunnsprosjekt mener vi gjennomføring av aktiviteter til beste for andre enn klubbens egne medlemmer eller medlemmer i andre golfklubber.

Når vi kan gjøre dette, er det selvsagt fordi klubben har nytte av det. Men prosjektene kan bare gjennomføres dersom de også gir nytte og glede til alle som deltar, samt at de passer inn i en av de mange tilskuddsordningene som skal motivere til at denne type tiltak blir gjennomført.

Det hele startet med Golf Grønn Glede (GGG) for fire år siden, ble utvidet med flyktningprosjektet i fjor og har vært supplert med spesielle opplegg for skolene i nærområdet ved flere anledninger. Ingen av disse aktivitetene kunne vært gjennomført uten stor, frivillig innsats fra mange av klubbens medlemmer. Det har vært lett å se at deltakerne i disse prosjektene har hatt stor glede og utbytte av å være med. Vi må også være trygge på at det er riktig av klubben å bruke vår viktige ressurs – innsats av frivillige – til beste for andre enn klubbens egne medlemmer.

På kort sikt har klubben sikret økonomisk utbytte av samfunnsprosjektene ved å søke støtte fra ulike kilder. Vi har økt omsetning i klubbhuset, på driving range og hatt baneinntekt. Vi har kunne anskaffe redskaper og fått utført nødvendig arbeid ut over det vi selv har kunnet makte.

På mellomlang sikt ser vi allerede at vi kan få flere medlemmer blant de som har kommet til Bjaavann gjennom GGG.

På lang sikt ser vi at dette sakte men sikkert skaper mer positiv oppfatningene av golf blant utenforstående, spesielt hos myndighetene.

Likevel har ikke prosjektene vært gjennomførbare uten at de frivillige som har stilt opp, også har funnet at dette er givende og meningsfullt for dem.

Organisering av et idrettslag er imidlertid tilpasset å samle personer med felles interesse for idrett og legge forholdene til rette for at medlemmene skal kunne utføre sin idrett – i vårt tilfelle golf. Som vi alle vet, må golfere i Norge selv sørge for å bygge og drive sin golfbane. Organisering og finansiering av klubben vår er tilpasset dette formålet, helt i samsvar med kravene som Norges idrettsforbund stiller til organisering av idrettslag. Vi har ikke organisering, ikke ledige ressurser og ingen inntektskilde som kan sikre gjennomføring av samfunnsprosjekt på permanent basis.

Gjennom prosjektet Integrerte samfunnsprosjekt har Bjaavann golfklubb fått 135.000 kroner i støtte fra Extrastiftelsen over to år. I den tiden skal vi bygge opp nødvendig kompetanse i klubben, utvikle organisasjonen og finne eksterne samarbeidspartnere slik at samfunnsprosjektene kan bli en integrert og bærekraftig del av klubbens virksomhet. Da må samfunnsprosjektene skape og bruke ressurser som er felles med de andre delene av klubben.
Konkret betyr det at Bjaavann Golfklubb ved utløpet av prosjektet skal ha:
  • 10 nye personer med Trener 1 utdanning,
  • en gruppe på 15 personer frivillige med den type erfaring som vi i dag finner hos golfhjelperne og arbeidslederne for flyktninger,
  • kontakt med tre eksterne samarbeidspartnere med brukere som hører med til vår målgruppe (slik som våre samarbeidspartnere i GGG), samt
  • faste rutiner for planlegging, organisering og finansiering av den type aktiviteter som i dag betegnes som samfunnsprosjekt.
Prosjektet starter i sommer og avsluttes før sommeren 2019.
Så vidt vi vet er dette prosjektet enestående i idretten. Vi er også den eneste golfklubben som i årets runde søkte og fikk tildeling fra Extrastiftelsen.

Kan og ønsker du å bidra? Vi trenger deltakere til ei prosjektgruppe, noen som kan ha lyst til å ta Trener 1 utdanning og framtidige golfhjelpere. Belønning i klingende mynt vil det ikke bli, men vi kan love at det blir interessant, utviklende og givende å være med. Hvis du ønsker mer informasjon eller allerede vet at du ønsker å bidra, kan du kontakte undertegnede eller styret.

Ta kontakt med Per-Anders Havnes, 48865884 / pahavnes@gmail.com