Endringer i merkingen av banen

Av: Terje Nilsen  |  Publisert: 16. april 2019  |  Siste nyheter  |  Arkiv

Mange vil sikkert ha fått med seg at det har skjedd noen endringer i måten banen er merket på i år. Dette er gjort for å harmonisere banen med de nye reglene og anbefalinger fra NGF.

Det mest iøyenfallende er kanskje at alle gule staker i år er skiftet ut med røde staker. Det som i fjor ble kalt "hinder" (vann- og sidevannshinder) heter nå "straffeområde".

Vi har valgt å følge forbundets anbefaling og kun merke med røde staker:

"Banemerking 2019 (straffeområder)
R&A og NGFs anbefaling er at alle straffeområder merkes som røde straffeområder i forbindelse med daglig spill."

En rask gjennomgang av endringene hull for hull (se også hullkartene i Baneguiden som nå er oppdatert):
  1. Helt i enden av fairway på østsiden stopper røde staker inntill hvite staker i enden av den lille broa
  2. Staker langs grøfta fjernes når vi får lagt rør
  3. Gule staker over elva er nå røde
  4. Gule staker foran utslag 61/64 er nå røde
  5. Røde staker langs Erklevveien er forlenget. Merk at "Venstre asfaltkant er OB langs hele veien"
  6. Ingen merkbare endringer
  7. Ingen merkbare endringer
  8. Ingen merkbare endringer
  9. Gule staker over elva er nå røde
  10. Droppesone er etablert i vannkanten nærmest utslagene. Denne er mest aktuell om du spiller ballen ut i vannet etter å ha passert OB markeringen langs det første vannets høyre side
  11. Ingen merkbare endringer
  12. Ingen merkbare endringer
  13. Gule staker langs vannkanten mot utslagene er nå røde
  14. Ny rød linjeføring foran utslag 52/56
  15. Gule staker over bekken er nå røde. Rødt området mellom greenen og utslag på hull 16 er fjernet
  16. Gule staker over bekken er nå røde. Nytt rødt straffeområde på høyre side over bekken og utvidelse av rødt mot utslag på hull 17
  17. Gule staker er nå røde
  18. OB fortsette godt rundt svingen langs bekken på høyre side før rødt straffeområde begynner. Røde staker på innsiden (mot veien) er fjernet. Gule staker over bekken er nå røde.

Så minner vi om at de nye reglene ikke lenger tillater "sideveis fritak på den motsatte siden av et rødt straffeområde med samme avstand fra hullet".
Enkelte klubber har tatt dette inn som en lokal regel - noe vi ikke har gjort på Bjaavann.

De tre alternativene en nå har ut av rødt straffeområde er beskrevet på tegningen under.