Å bli så god jeg kan

Av: Per Øyvind Svenkerud  |  Publisert: 26. mars 2023  |  Siste nyheter  |  Arkiv

Adler Førsund (17) har spilt golf nær sagt fra han tok sine første skritt. Med en golf-frelst far ble det mange runder fra tidlige år i Mandal, og han koste seg med golfen. Systematisk trening for å bygge en god golfsving har han derimot kun jobbet med de siste månedene.

I overgangen fra ungdomsskole til videregående gjorde han et veivalg. Han ville satse for fullt på golf for «å bli så god som han kan bli», som han uttrykte det selv. Valget falt på Akademiet VGS i Kristiansand. Som 16-åring flyttet han hjemmefra for å kunne legge ned den innsatsen som skal til for å bli virkelig god i denne teknisk krevende idretten. Akademiets samarbeidsavtale med Bjaavann GK gjorde at det var et naturlig valg for Adler å bli en del av Bjaavanns elitegruppe for juniorer. De andre juniorene var bedre, og han visste at han måtte legge ned en betydelig innsats fra første dag for å ta igjen det tapte.

Innsatsen har definitivt gitt resultater. Fra å ha hcp på 22 i fjor sommer, er han nå nede på 7-tallet. Det foreløpige høydepunktet er en 8. plass på Narvesen Tour under treningsleiren i februar, hvor Adler slo flere meritterte spillere med langt lavere handicap.

Adler legger ned ca. 25 timer trening i uka. Mengdetrening er avgjørende for å nå langt i golf. Helt avgjørende er det også å ha en trener som både forstår golfsvingen og hvordan man får frem potensialet i den enkelte spiller. Her har Adler vært veldig heldig. Nicolai Langeland har jobbet med mange av topptalentene i Norge og er nå trener for konkurransespillerne på Bjaavann. Hans øye for detaljer, tydelige kommunikasjon om hva som kreves for å bli virkelig god og ikke minst evne til å få spilleren til å reflektere over og eie sin egen golfutvikling, er fascinerende å iaktta fra sidelinjen. Adler lytter intenst til det «Nico» sier og når han får bekreftelser på at treneren er fornøyd med siste justering, så får han ny energi til å gyve løs på neste steg for å bygge den «perfekte» svingen.
Nicolai har følgende å si om sin elev: «Fra tidlig i høst har han tatt enorme steg golfteknisk. Adler viser stor treningsvilje, har gode fysiske forutsetninger og kommer til å lære mye i sin første sesong som konkurransegolfer».

Fra venstre: Som 13-åringer flest ville også Adler slå langt! Tre år senere er svingen litt mer kontrollert, og i vinter kom karrierens første eagle.

Adlers mål for 2023 er å komme under 1 i hcp samt å spille minst en turneringsrunde under par. Det er krevende mål, men mye ligger til rette for at han kan lykkes. Sommerjobben blir golf, og nær sagt hver helg fra tidlig vår blir det turneringsspill.

Adler selv ønsker å takke Akademiet VGS og Bjaavann GK for topp tilrettelegging.

Om samarbeidet mellom Akademiet VGS og Bjaavann GK:
Akademiet VGS Kristiansand er et rent toppidrettsgymnas som holder til på Sør-Arena. Det betyr at skolens ledelse, lærere og mentorer legger til rette og har full forståelse for at idretten for mange er like viktig som skolefagene. Elevene starter dagene med felles frokost, blir kjent på tvers av idretter og motiveres av hverandre. Golf har de siste tre årene vært en av 10 ulike idretter som tilbys ved skolen.

I 2022 inngikk Akademiet og Bjaavann GK et formelt samarbeid for å gi best mulig tilbud til unge golfere som ønsker å ta studiespesialisering og samtidig forfølge en golfkarriere. Dette innebærer et tett samarbeid mellom utøveren, Bjaavanns og Akademiets trener Nicolai Langeland og skolens idrettskoordinator. Trening foregår på Bjaavann, på simulator 3 minutters gange fra skolen, på Spicheren treningssenter eller i skolens lokaler på Sør-Arena.