Celebert besøk på Bjaavann i dag

Av: Terje Nilsen  |  Publisert: 6. juni 2016  |  Siste nyheter  |  Arkiv

- Dette fantastiske anlegget er den eneste grunn jeg kan finne for at vi skal bli en del av Kristiansand kommune, sa Torhild Brandsdal - med glimt øyet. Den profilerte Venneslaordføreren stilte overraskende opp på mandagens seminar/møte på klubbhuset, der det var fokus på golf som helsefremmende tiltak.

Av Oddleiv Moe

Brandsdal stilte fra 4700 Vennesla sammen med toppen i administrasjonen, rådmann Svein Skisland. Begge var på golfbanen på Bjaavann for første gang, og begge var mektig imponert over vårt anlegg.

Men først og fremst var de kommet for å høre om vårt prosjekt Golf Grønn Glede som vi har gående for tredje året på rad. Nytt av året er at det er venndøler involvert i dette prosjektet. Golf Grønn Glede er et tilbud til mennesker med psykiske lidelser som ikke er så syke at de må behandles på institusjon, men for syke til å fungere i arbeidslivet.

Svein Einarstøl (62) fra Golfforbundet er nå på en landsomfattende tur i sin bobil for å promotere golf som et helsefremmende tiltak. Ens ærend fra Oslo kom også Gøril Hansen som er inkluderingskonsulent i Norges Golfforbund med ansvar for prosjekter som Golf Grønn Glede og golf for funksjonshemmede. Det var i anledning deres besøk at primus motor for GGG i Bjaavann, Per Anders Havnes, hadde tatt initiativ til et møte/seminar der også personer fra Kristiansand kommune og Vennesla kommune som har ansvar for disse gruppene i sin førstelinjetjeneste var invitert. Begge kommunen møtte fram med representanter og selvfølgelig stilte også representanter for styret i Bjaavann med styreleder Terje Nilsen i spissen.

Per Anders Havnes orienterte om prosjektet Golf Grønn Glede og også vårt nye prosjekt i 2016 som er aktivisering og arbeidstrening for innvandrere og flyktninger. På begge disse prosjektene stiller det en rekke av klubbens medlemmer opp på dugnad for at dette skal lykkes. Golf Grønn Glede er et par timer hver mandag som avsluttes med kaffe og vafler på klubbhuset. Aktiviseringen og arbeidstreningen for flyktninger er mandag og tirsdag.

Etter et lett måltid i klubbhuset ble gjestene inviterte med ut på banen i golfbiler, der de fikk vite hva vi driver på med i GGG.

Per Anders karakterisert denne mandagen som særs vellykket, og var imponert over Vennesla som stilte både med ordfører og rådmann. Havnes var overbevist om at samarbeidet med Vennesla ville bli utviklet.

- Noen dager på jobben er bedre enn andre. Dette var en av disse dager, sa Torhild Brandsdal. Hun er for øvrig den av de kvinnelige ordførere som nå sitter med klubba i Norge som har sittet lengst i ordførerstole. Torhild har vært ordfører i Vennesla siden 1999. Men til Kristiansand vil hun ikke, men hun kommer gjerne igjen på Bjaavann.

- Dessverre er tiden for knapp, så noe golfspill blir det neppe på meg, sa Torhild Brandsdal.

Kommunetopper: Vennesla stilte med ordfører og rådmann. Her er Torhild Brandsdal og Svein Skisland på puttinggreen.

Fra venstre Trygve Steinsland, Vennesla kommune, Per Anders Havnes, Gøril Hansen NGF, Svein Einarstøl, NGF, Jan Erik Vik, Aktiv fritid i Kristiansand kommune, Torhild Brandsdal og Svein Skisland, Vennesla kommune