NM er over for denne gang

Publisert: 8. august 2023

Vi har mange å takke etter en eventyrlig NM helg !

NM er over for denne gang – for en opplevelse det har vært !
Det er vel ingen som er i tvil om at NM 2023 på Bjaavann var en suksess. Vi gikk høyt på banen og sa vi skulle lage en fest. Det synes jeg det ble. Og det er mange som har bidratt til at det ble sånn. Da er det godt å kunne sitte i fred og ro og forsøke å få hyllet alle disse. Og kanskje si noen ord om disse mer enn bare en takk.
Frivillige
Det er ingen overraskelse at vi har en frivillighetskultur i klubben som er unik. Disse har i årevis holdt klubbens standard høyt oppe. De kaster seg over nye prosjekter med liv og lyst. Ikke minst lyst. Jeg tør ikke gjette på hvor mange årsverk som legges ned av frivillige, men at det er mange ser vi av resultatene. Godt humør har de også. Og vi må ikke glemme: det stilte frivillige fra andre klubber også. Ikke minst fra Kristiansand Golfklubb. Det varmer.
Banemannskap
Så har vi en gjeng med ansatte. Under NM så vi hvor viktig det er å ha entusiaster i rekkene. At banemannskapene våre er unike er nå behørig dokumentert. I kommentarer, aviser, på TV og av så vidt jeg vet av samtlige som spilte dette Norgesmesterskapet. At vi er stolte er et understatement.
Administrasjon og klubbhus
Så har vi administrasjonen som styrte et klubbhus med smil og fantastisk service. Det ble voldsomt hektisk, ikke minst da tordenværet kom og folk søkte ly. De tok det på strak arm og ble om mulig enda blidere. Noe spillere, publikum og ledere merket og bemerket.
Golfforbundet
Golfforbundet hadde gjennomføringsansvaret for turneringen. De hadde ingen lett jobb med to dager med lyn og torden. De gjorde alle en strøken jobb underveis, det kan ikke gjøres bedre. Norsk Golf hadde også en fabelaktig dekning av mesterskapet.
Samarbeidspartnere
Vi har hatt noen samarbeidspartnere som vi vanligvis kaller sponsorer. Men disse var entusiastiske samarbeidspartnere. Det var gøy å jobbe sammen med dem og jeg hører at de synes det var gøy. De gjorde en fantastisk jobb og jeg teller dem som klubbens gode venner.
Kristiansand Kommune
Kommunen vår har vært utrolig hjelpsomme. Vi har fått låne Torvet til et flott arrangement. Vi har fått henge opp flaggene våre på Lundsbroa. Til og med landgang til flåten vår fikk vi derfra. Det har vært bare lutter velvilje. Og byens ordfører stilte velvillig opp og deltok og kastet glans over premieutdelingen.

Discovery/Eurosport
Som sendte en juvel av en TV sending. De viste frem Bjaavann på en måte vi neppe hadde turt å drømme om. Både bilder og kommentarer var en reklame for vår bane og klubb vi aldri hadde hatt råd til å kjøpe. Nydelige folk med glimt i øyet og lette å samarbeide med.
RTJ2 (Robert Trent Jones II)
Det er på sin plass å takke arkitekten som har designet denne perlen av en bane vi har. De har, og det vet jeg, en egen plass i hjertet for Bjaavann. Presidenten i selskapet stilte med videohilsen og lykkeønskninger. Han var og er stolt som en hane. Med rette. Tenker vi snart ser noen av dem på Bjaavann.
Naboklubber
Vi takker alle våre kjære naboklubber som har lånt oss golfbiler og annet utstyr, det har vært uvurderlig for gjennomføringen!
Publikum
Vi hadde et fantastisk publikum som bidro til at spillerne følte seg sett og anerkjent. Flokken rundt lederballene var nydelig å se og veldig bra for TV sendingen. Publikum ble med rette takket også av spillerne.
Spillere og caddies
Alle 154 spillerne + et ukjent antall caddies var fantastiske ambassadører for golfsporten og ikke minst for sine hjemmeklubber og sponsorer. For oss var det en ære å se hvordan det faktisk var mulig å spille banen vår, og all den ros vi fikk fra disse gikk rett i hjertet på oss.

Til slutt
Som dere ser har jeg ikke nevnt navn. Det ville ikke ha vært riktig. Og umulig fordi det var så mange. Og det hadde vært ille å glemme noen.
Så da avslutter jeg etter 10 måneder med planlegging av en hektisk uke i August. En uke jeg aldri kommer til å glemme. Jeg er neppe alene.
TUSEN TAKK ALLE SAMMEN !

Med takknemlig hilsen