Arbeid på banen i forbindelse med NM 2023

Publisert: 22. juni 2023

Vi får stadig spørsmål om hva vi skal gjøre inn mot NM og under avviklingen av NM som blir utover det normale vedlikeholdet på banen vår.

Noen av Bjaavanns innbyggere innspiserer green 14
Svaret er stort sett ikke så mye. Vi ønsker at banen vår alltid skal være så bra som midler og forhold tilsier. Vi dresser greener ofte, nesten hver eneste uke. Vi skjærer greens minst en gang i måneden, dette blir enda hyppigere inn mot NM. Disse tiltakene gjør at vi bryter ned filtlaget som består av dødt organiskmateriale. Filtlaget blir som en svamp og fører til dårlig penetrering av vann og gjødsel, mykere greener og mer ujevene greener. Sand, skjæring og luft gir motvirker dette.

Vi gjør det samme på forgreen og fairway, dog ikke like hyppig. Før NM skal vi dresse fairway og forgreen en gang til med ca 400 tonn sand og vertikalskjære utvalgte områder.

Noen få teesteder vil bli stengt i ukene inn mot NM for å få etablert litt bedre gressdekke, men vi gjør så godt vi kan for å holde de forskjellige lengdene åpne og spillbare.

Bunkere er vi klar over kan være en utfordring. Dette er et spørsmål om ressurser og prioritering i det daglige arbeidet. Vi vil flytte rundt på sanden og gjøre bunkere så jevne vi kan, samt skjære kanter slik at disse ser fine ut for sommeren. Vi har totalt ca 6000 kvaderatmeter med bunkere på banen så det sier seg selv at dette er en voldsom jobb om all sand skal byttes ut, vi snakker 1000-1500 tonn sand. Vi er for tiden i (ikke bindende) samtaler med firmaer som leverer bunkerrenovering/bunkerliners og håper å kunne presentere enn kostnad på dette i høst/vinter.

Ukene før NM vil vi gå ned litt på klippehøyde og kortklipte områder vil klippes oftere. Roughen slippes opp litt, men dette er avhengning av vær og vind.

Stenging av banen
Banen stenges hele NM-uken, det vil si fra mandag 31.07 til og med søndag 06.08.
Uken før NM, 24-30.07, er banen stengt fra 06:00-08:00 slik at banearbeid kan holde seg foran spillere.
Vi vil også blokkere for spill 06:00-08:00 hver tirsdag i Juli. Også dette for å holde oss foran spillere.