Jubel for "Trilo"

Av: Terje Nilsen  |  Publisert: 14. oktober 2018  |  Siste nyheter  |  Arkiv

- Dette er som 17. mai, sier Stian, og vår eminente greenkeeper setter opp sitt bredeste glis. Han sikter til klubbens investering på maskinfronten - en vertikalskjærer til fairwayer som lyder navnet "Trilo".

Leverandør Øystein Nøkland i firma Global Turf System A/S og glad Greenkeeper Stian Johnsen

Av Oddleiv Moe

Maskinen skjærer ned vertikale striper i fairways og tar ut opphopning av organisk materiale, og "Trilo" er leaset gjennom firmaet Brage Finans v/Preben Lønn.

- En slik maskin har jeg savnet i alle år, men bortsett fra Arendal golfklubb som har en mindre utgave må vi helt til Kragerø for å finne en slik vertikalskjærer.
- Hva er egenskapene til "Trilo", herr greenkeeper?
- Den gir bedre forhold for gresset. Den gir bedre spilleoverflate på fairways. Det er større sjanse for at gresset skal overleve vinteren. "Trilo" er en vinn/vinn situasjon, og jeg er virkelig glad over denne anskaffelsen på vegne av banen. Dessuten er det mange år siden vi har kjøpt noe nytt, og det gjør det ekstra gledelig, sier Stian.

I disse dager testes nyinvesteringen og planen er at den minst et par ganger i løpet av året skal kjøres gjennom alle fairwayer.

- Da lover jeg strøkne fairways, forteller Stian.
- Vil det så være mulig for vår herlige dugnadsgjeng å kjøre også denne maskinen?
- Med litt opplæring bør det gå greitt, men etter at maskinen har gått over fairways vil det ligge mye organisk materiale som må blåses bort, forteller Stian.

Selv om maskinen ikke er så ofte i bruk vil det nok være en god investering for oss. For en slik maskin vet greenkeepere på andre golfbaner å verdsette. Så det blir trolig muligheter for utleie av "Trilo" til våre venner i KGK, Mandal, Utsikten og Hovden.